in memoriam Fred van Osch

In memoriam Fred van Osch.

Op 15 maart 2020 is Fred van Osch op 84 jarige leeftijd overleden.

Molen de Bijenkorf in Gemert was zijn tweede huis. Hij zette een traditie voort van de molenaarsfamilie Gerrits, Piet en later Bart, om de molen te laten malen en draaien. En dat niet alleen, hij gaf talloze rondleidingen aan ieder die dat wilde. Met name voor de schoolkinderen uit Gemert en de omliggende dorpen die de Eerste Heilige Communie gingen ontvangen, gaf Fred jaarlijks een speciale rondgang door de molen.

Hij kon geweldig vertellen, altijd in voor een grap of mop. Techniek was zijn vak, in de breedste zin van het woord. In de molen was hij innovatief bezig, alles wat van ijzer was, maar ook motoren, elektrische maalkoppels, etc., pakte hij aan en wist altijd tot een oplossing te komen.

Vanaf het begin bij de oprichting van de Molenstichting maakte Fred deel uit van het bestuur, met bijzonder aandacht voor de Bijenkorf. Hij heeft voor de Bijenkorf, aanvankelijk samen met Bart, en later voor het bestuur van de Molenstichting veel nuttig werk gedaan. Zijn inbreng was groot met zijn ervaring en technisch inzicht. Hij heeft mede zorg gedragen dat bij de start van de molenstichting een decennia geleden het nieuwbakken bestuur op een adequate wijze de benodigde informatie kreeg met als resultaat het in oude luister herstellen van de diverse molens. Wij zijn hem daar zeer dankbaar voor.

Tot het laatst toe, ook na zijn actieve bestuurslidmaatschap, voelde hij zich sterk betrokken bij het reilen en zeilen van de molen de Bijenkorf. Zijn bezoeken ’s zaterdagsmiddags waren altijd gezellig.

Fred was ook sociaal zeer betrokken bij de inwoners van Gemert en steunde daarbij met name de ouderen binnen de gemeenschap met raad en daad. Maatschappelijke ondersteuning stond bij hem met hoofdletters geschreven.

We zullen hem missen.

Onze gedachten gaan uit naar zijn echtgenote Id, hun kinderen en kleinkinderen.

Wij wensen hen veel sterkte toe om dit verlies te dragen

pannenkoekenmix

En de molen, maalde door….

Wie kent hem niet: molen De Volksvriend. De markante molen aan de Oudestraat/Zuid-Om, die drie jaar geleden in oude glorie is hersteld. Ook mede dankzij de giften van inwoners van Gemert-Bakel.

Misschien is het je wel opgevallen dat de wieken van de molen volop draaien. Er wordt dan ook hard gewerkt in de Volksvriend ! De reden is dat molenaar Twan Rooijakkers op het idee kwam om vanuit de Molenstichting Gemert-Bakel en zijn collega’s Twan en Jos iets terug te doen voor de gemeenschap van Gemert-Bakel. Een plan was snel geboren. De Volksvriend schenkt mensen uit Gemert-Bakel, die in deze coronacrisis werkzaam zijn in de Gemert-Bakelse gezondheidszorg, een pak pannenkoekenmeel. Er is inmiddels al heel wat uur gestoken om het idee vorm te geven en te realiseren. Er is samenwerking gevonden met bakkerij Van de Ven die een deel van de ingrediënten sponsort. De eerste pakken pannenkoekenmeel staan klaar.

Alleen al vanuit zorgaanbieders uit Gemert-Bakel krijgen bijna 750 medewerkers uit de zorg het heerlijke cadeautje van de Molenstichting. De pakken pannenkoekenmeel zijn vanuit de gemeente verdeeld om aan de coronavoorschriften te kunnen voldoen.

Gemert-Bakel-Milheeze molen dag 2019

Eerste Gemert,Bakel en Milheeze  opendag op zondag  22 september

tussen 11:00 - 17:00 zijn alle 4 de molens die bij onze stichting horen geopend

bij voldoende wind word er gemalen en er zijn  extra activiteiten

De Bijenkorf : pannenkoeken en brood bakken

De Laurentia : historische motoren en tractoren

De Volksvriend : Churros baken en verschillen dweilorkesten

Sint Willibrordus: pannenkoeken bakken en vaandelzwaaien door de schut

de toegang is gratis

Bestuurswisseling

De Molenstichting Gemert-Bakel bestaat ruim 10 jaar. Vanaf de oprichting van de stichting is Derk de Graaff secretaris  geweest. Tijdens de afgelopen algemene vergadering, 9 januari 2019, heeft hij zijn functie overgedragen aan Hans van Ruitenburg.

We zijn Derk veel dank verschuldigd. Mede dankzij zijn tomeloze inzet staan de vier molens in Gemert-Bakel er goed bij. Het zijn alle vier Rijksmonumenten die nu volwaardig kunnen draaien en malen.

Al het achterstallig onderhoud is weggewerkt. Met name de restauratie van de molen de Volksvriend was een  tijdrovend werk. Ze staan nu in volle glorie klaar om bezoekers te ontvangen en hen te laten zien hoe de techniek van de eeuwenoude molens in elkaar steekt. Het is veelal een wonder van vernuft en eenvoud om de kolossale tandwielen, assen en molenstenen te zien functioneren.

Derk heeft er een groot aandeel in gehad om dit voor elkaar te krijgen. Wij willen hem daarvoor hartelijk danken.

Blij zijn  we ook dat hij onder andere als molengids betrokken blijft bij het reilen en zeilen van onze molens.

Hans Ruitenberg, de opvolger voor de functie van secretaris, is sinds 1986 woonachtig in Gemert-Bakel. Hij heeft een rijke bouwkundige ervaring en is zeer geïnteresseerd in oude bouwwerken waar dus ook de molens onder vallen. Wij danken Hans voor het aanvaarden van de functie van secretaris en wensen hem veel succes toe.

Namens de Molenstichting Gemert-Bakel,

Egi Roijakkers, voorzitter.