Jos Van Dommelen geslaagd

Jos Van Dommelen  geslaagd voor het molenaars examen.

8-10-2020 heeft Jos het examen tot het molenaars schap  goed volbracht.

Wegens de Corona werd het vorige examen uitgesteld anders had hij dit in een record tijd gehaald.

Proficiat Jos en nog veel draai plezier op De Volksvriend.

crowdfund Laurentia

Crowdfund actie

De zo prachtig gelegen molen tussen Bakel en Milheeze, de Laurentia, is toe aan een grondig groot onderhoud. Eind 2019 is de kwaliteit van het laswerk van de stalen roeden onderzocht en dat bleek in zeer slechte staat te zijn, net als de beide spruiten en schoren.
Doel is om de molen zo goed mogelijk terug te brengen in zijn oude staat. De roeden met hekwerk, schoren en spruiten worden vernieuwd en er wordt een kleuren onderzoek van diverse onderdelen opgesteld.
Wij streven naar een bescheiden bedrag van €2000,-. Helpt u mee?

pannenkoekenmix

En de molen, maalde door….

Wie kent hem niet: molen De Volksvriend. De markante molen aan de Oudestraat/Zuid-Om, die drie jaar geleden in oude glorie is hersteld. Ook mede dankzij de giften van inwoners van Gemert-Bakel.

Misschien is het je wel opgevallen dat de wieken van de molen volop draaien. Er wordt dan ook hard gewerkt in de Volksvriend ! De reden is dat molenaar Twan Rooijakkers op het idee kwam om vanuit de Molenstichting Gemert-Bakel en zijn collega’s Twan en Jos iets terug te doen voor de gemeenschap van Gemert-Bakel. Een plan was snel geboren. De Volksvriend schenkt mensen uit Gemert-Bakel, die in deze coronacrisis werkzaam zijn in de Gemert-Bakelse gezondheidszorg, een pak pannenkoekenmeel. Er is inmiddels al heel wat uur gestoken om het idee vorm te geven en te realiseren. Er is samenwerking gevonden met bakkerij Van de Ven die een deel van de ingrediënten sponsort. De eerste pakken pannenkoekenmeel staan klaar.

Alleen al vanuit zorgaanbieders uit Gemert-Bakel krijgen bijna 750 medewerkers uit de zorg het heerlijke cadeautje van de Molenstichting. De pakken pannenkoekenmeel zijn vanuit de gemeente verdeeld om aan de coronavoorschriften te kunnen voldoen.

in memoriam Fred van Osch

In memoriam Fred van Osch.

Op 15 maart 2020 is Fred van Osch op 84 jarige leeftijd overleden.

Molen de Bijenkorf in Gemert was zijn tweede huis. Hij zette een traditie voort van de molenaarsfamilie Gerrits, Piet en later Bart, om de molen te laten malen en draaien. En dat niet alleen, hij gaf talloze rondleidingen aan ieder die dat wilde. Met name voor de schoolkinderen uit Gemert en de omliggende dorpen die de Eerste Heilige Communie gingen ontvangen, gaf Fred jaarlijks een speciale rondgang door de molen.

Hij kon geweldig vertellen, altijd in voor een grap of mop. Techniek was zijn vak, in de breedste zin van het woord. In de molen was hij innovatief bezig, alles wat van ijzer was, maar ook motoren, elektrische maalkoppels, etc., pakte hij aan en wist altijd tot een oplossing te komen.

Vanaf het begin bij de oprichting van de Molenstichting maakte Fred deel uit van het bestuur, met bijzonder aandacht voor de Bijenkorf. Hij heeft voor de Bijenkorf, aanvankelijk samen met Bart, en later voor het bestuur van de Molenstichting veel nuttig werk gedaan. Zijn inbreng was groot met zijn ervaring en technisch inzicht. Hij heeft mede zorg gedragen dat bij de start van de molenstichting een decennia geleden het nieuwbakken bestuur op een adequate wijze de benodigde informatie kreeg met als resultaat het in oude luister herstellen van de diverse molens. Wij zijn hem daar zeer dankbaar voor.

Tot het laatst toe, ook na zijn actieve bestuurslidmaatschap, voelde hij zich sterk betrokken bij het reilen en zeilen van de molen de Bijenkorf. Zijn bezoeken ’s zaterdagsmiddags waren altijd gezellig.

Fred was ook sociaal zeer betrokken bij de inwoners van Gemert en steunde daarbij met name de ouderen binnen de gemeenschap met raad en daad. Maatschappelijke ondersteuning stond bij hem met hoofdletters geschreven.

We zullen hem missen.

Onze gedachten gaan uit naar zijn echtgenote Id, hun kinderen en kleinkinderen.

Wij wensen hen veel sterkte toe om dit verlies te dragen

Gemert-Bakel-Milheeze molen dag 2019

Eerste Gemert,Bakel en Milheeze  opendag op zondag  22 september

tussen 11:00 - 17:00 zijn alle 4 de molens die bij onze stichting horen geopend