Bestuurswisseling

De Molenstichting Gemert-Bakel bestaat ruim 10 jaar. Vanaf de oprichting van de stichting is Derk de Graaff secretaris  geweest. Tijdens de afgelopen algemene vergadering, 9 januari 2019, heeft hij zijn functie overgedragen aan Hans van Ruitenburg.

We zijn Derk veel dank verschuldigd. Mede dankzij zijn tomeloze inzet staan de vier molens in Gemert-Bakel er goed bij. Het zijn alle vier Rijksmonumenten die nu volwaardig kunnen draaien en malen.

Al het achterstallig onderhoud is weggewerkt. Met name de restauratie van de molen de Volksvriend was een  tijdrovend werk. Ze staan nu in volle glorie klaar om bezoekers te ontvangen en hen te laten zien hoe de techniek van de eeuwenoude molens in elkaar steekt. Het is veelal een wonder van vernuft en eenvoud om de kolossale tandwielen, assen en molenstenen te zien functioneren.

Derk heeft er een groot aandeel in gehad om dit voor elkaar te krijgen. Wij willen hem daarvoor hartelijk danken.

Blij zijn  we ook dat hij onder andere als molengids betrokken blijft bij het reilen en zeilen van onze molens.

Hans Ruitenberg, de opvolger voor de functie van secretaris, is sinds 1986 woonachtig in Gemert-Bakel. Hij heeft een rijke bouwkundige ervaring en is zeer geïnteresseerd in oude bouwwerken waar dus ook de molens onder vallen. Wij danken Hans voor het aanvaarden van de functie van secretaris en wensen hem veel succes toe.

Namens de Molenstichting Gemert-Bakel,

Egi Roijakkers, voorzitter.

24 November anijskrollen bakken

Zaterdagmiddag 24 november bent u welkom in korenmolen De Bijenkorf aan de Deel in Gemert, want wij gaan weer anijskrollen bakken! Het is weer die tijd van het jaar dat we gezellig en knusjes rond de warmtebron gaan zitten. Tijdens deze middag zijn wij op de reguliere tijden geopend en de molenaars zullen u van harte te woord staan. Op de foto is molenaar Jurgen te zien, die ook op deze zaterdagmiddag zijn beste bakkerskunsten aan u tentoon gaat stellen! Graag tot zaterdagmiddag 24 november in korenmolen De Bijenkorf!

30 december 2018 Kapellekestocht in de griebelgrauw

Ook dit jaar zal de Kapellekeswandeltocht in de griebelgrauw lopen langs molen De Bijenkorf aan Den Elding.

Start op zondag 30 december vanaf 15:30 bij het Boerenbondsmuseum aan de Pandelaar in Gemert.

Leuk om te vermelden is dat er een optreden zal zijn van een Gemertse band, waar ook één van onze molenaars in meespeelt!

Jaarmarkt 2018

Zondag 9 september staan we op de jaarmarkt in Gemert ter hoogte van Kerkstraat 8.

We hebben dan diverse meel producten (brood/pannenkoekmeel ) en de laatste flessen molenwijn.

Bakker van de Ven heeft weer koeken gebakken van ons meel die u kunt  komen proeven.