lambert en twan diploma

Tijdens de jaar vergadering van de Hollandschemolen hebben

Lambert van der Weijst  & Twan van Bommel hun molenaars diploma ontvangen

twan en lambert diploma

tijdens de jaarlijkse vergadering van de Hollandschemolen

hebben Twan van

Bommel  & Lambert van der Weijst hun molenaars diploma ontvangen

Proficiat !!!

Heropening De Volksvriend 19 april 2017

Foto: Adri van Daal19 April 2017 was een feestelijke dag vanmwege het heuglijk feit dat Korenmolen De Volksvriend, aan de Oudestraat en Zuid-Om in Gemert, wederom heropend werd na een lange periode van herstel en restauratie. De drukbezochte middag begon met een paneldiscussie met diverse personen (van de provincie Brabant, Gemeeente Gemert-Bakel, het restauratiebedrijf, Brabantse molenstichting en Hollandse molen). Er werd veel verteld over hoe de restauratie verliep en tevens hoe de nieuwe staat van de molen kan worden gewaarborgd in de toekomst.

De leden van Molenstichting Gemert-Bakel ontvingen een Gemeentelijk Compliment en Dhr. Egi Roijakkers werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau en kreeg bijbehorende versiersel opgespeld door de burgemeester.Foto: Adri van Daal

Na de paneldiscussie en  waarderingen werd de officiële openingshandeling verricht door een fles champagne tegen de molen te laten klappen!
George Gijsbers zorgde voor de muzikale omlijsting door op zijn harmonica Van Wor Ik Ben ten gehore te brengen, dat luid werd meegezongen door het aanwezige publiek, nadat een toast op de molen was uitgebracht.
Een delegatie van Jachthoorn en Trompetterkorps speelden daarna op hoorn.

Foto: Adri van DaalVervolgens kon de molen De Volksvriend bezichtigd worden. Het was een mooie en goede middag voor Gemert-Bakel.

Peter-Paul van de Ven

Twan & Lambert geslaagd

Op 4 april 2017 zijn Twan van Bommel en Lambert van der Weijst geslaagd voor het diploma vrijwillig molenaar.

Onder het toeziend oog van moleninstructeurs van de Hollandse Molen hebben ze op molen de Leest in Lieshout laten zien dat ze zowel de theorie als de praktijk beheersen om zelfstandig en veilig een molen te laten draaien. Na het goed doorstaan van het examen mogen ze onmiddellijk zelfstandig op een molen draaien. Hiervoor hebben ze, naast de bestudering van de theorie, 150 praktijkuren en minimaal vier seizoenen op een molen gedraaid, waarvan minimaal 30 uur op een andere molen dan de instructiemolen.

Twan zal gaan draaien op de Volksvriend in Gemert en Lambert op de Willibrordus in Bakel

twanb